יום חמישי, 21 בפברואר 2013

מה שהכלכלה צריכה זה קצת ספונטניות


היכולת האנושית להרוס רעיונות טובים היא מרשימה. קחו את הרעיון של דת בתור דוגמה. בזמנים שלהשליט חוק וסדר היה קשה, יצרו מערכת שתעזור לאנשים לאמץ סט של עקרונות שיאפשרו לחברה להתנהל ולהתקדם. תסמכו על האנושות שתמציא את הכנסייה הקתולית, רק בתור דוגמה, שתרצח מאות אלפי אנשים בשם אלוהים, ותדכא יבשת שלמה לרגרסיה תרבותית של כמה מאות שניםבואו נבחן רגע את הרעיון של שימוש בכסף. על מנת לייעל את המסחר החלו בני אדם להשתמש בכסף כמדיה לתיווך בין סוחריםההיגיון מאחורי השימוש בכסף הוא לא מסובך. הרעיון של מסחר הוא להחליף מוצר או שירות שיש ברשותך או שאתה יודע לייצר היטב במוצר או שירות שאין לך או שאינך יכול לבצע. לדוגמה, אם אתה רופא נהדר אבל כשאתה מנסה להשתמש בפטיש אתה רק פוצע את עצמך אתה יכול להחליף את שירותיך כרופא בשירותי בניה ונגרות. השאלה היא מה קורה כשהנגר בריא לחלוטין והמיטה שלך שבורה וצריכה תיקון, מה תעשה אז? אולי תמצא משהו שהנגר כן צריך, למשל סוודר לחורף ותבטיח לו שאם הוא יתקן לך את המיטה תיתן לו סוודר. אז תלך לשכנה שסורגת סוודרים ותטפל ברגל שכואבת לה שלא הסכמת לטפל בה קודם כי כבר יש לך סוודר. מה אם עד אז הכאב ברגל של הזקנה כבר עבר? תלך לחפש מישהו חולה שיש לו ליקריש שהזקנה אוהבת כדי שתוכל להחליף אותו בסוודר כדי שתוכל לתת לנגר בתמורה לתיקון המיטה. ומה יקרה אם הזקנה רוצה רק קצת ליקריש ולא מוכנה להחליף סוודר שעמלה עליו שעות בממתק שנגמר לה בשני ביסים? מסובך מדי! אז בני אדם התחילו להשתמש באופן ספונטני במטבעות חליפין כאשר בכל תרבות השתמשו במשהו אחר בדיוק כמו שבכל תרבות צמחה דת שונה באופן ספונטניעכשיו אתה יכול לבקש את המטבע המקובל בעד שירותיך כרופא והנגר יודע שבמטבע שהוא מקבל ממך הוא יכול לרכוש סוודר או גלידה או כל דבר אחר שהוא צריך או רוצה.

אז בעצם המטבע הוא מדיה לסחר חליפין אשר כל מטרתו היא לייעל אותו. לא אכנס כאן לדיון מעמיק בנושא של הליקויים המובנים במערכת המוניטרית (מהמילה mony נחשו על מה היא אחראית) הקיימת ואיך היא משפיעה על הכלכלה שלנו כיום למרות שזה נושא מעניין וחשוב. רק אומר שבעזרת הפיכת הכלכלה לדבר מסובך ומורכב והימנעות שיטתית מחינוך הציבור הרחב בנושא, מצאו חכמי הדור שלנו דרך חדשה לשלוט על גורלם של אחריםאם לפשט מאוד את אחד האספקטים המשפיעים ביותר על הכלכלה העולמית ניתן להגיד שהם עשו זאת על ידי יצירת מחסור בכסף. (חשוב לציין שאינני יודע אם הדבר נעשה בזדון או שזו פשוט דרכם של בני אדם, אבל התוצאה הסופית היא תמיד ריכוז של כוח בידיהם של מספר מצומצם של אנשים). זה גם לא משהו שניתן לחלוק עליו בדיוק, כל אחד מרגיש את זה, יש הרבה מאוד אנשים בעולם שפשוט אין להם כסףעכשיו תחשבו רגע על המצב הזה ותבינו כמה הוא מטופש. יש בעולם בעיות כלכליות קשות שמובילות להפגנות ענק במקרה הטוב והפיכות אלימות במקרה הרע בגלל שחסר כסף? הרי זה לא שאנחנו לא יודעים איך לייצר מספיק מוצרים חיוניים כדי שכולם יחיו ברווחהישנם אנשי מקצוע ברמה הגבוהה ביותר אי פעם ואמצעי יצור יעילים באופן בלתי רגיל , אבל אי אפשר להנות מהעושר הזה כי אין לאף חתיכות נייר עם תמונה של איש חשוב שבעזרתן הם יוכלו להחליף את התוצר או השירות שלהם?How STUPID is that?!

מה מונע מכל האנשים האלה שמסוגלים לייצר משהו שמישהו אחר רוצה פשוט להחליט שהם מוצאים מדיה אחרת להחליף את המוצרים או השירותים שלהם? בתור דוגמה, מה כל כך קשה פשוט להדפיס ניירות אחרים שקשה לזייף ולסכם עם מספר סוחרים או ספקי שירותים מקומיים שיכבדו את הכסף החדש הזה? כל בית דפוס ממוצע יכול לעשות את זההתשובה היא שום דבר! למעשה יש מספר מקומות שכבר עושים את זה. הנה לינק. מה שיפה כאן זה שזאת דרך נהדרת להחיות את הכלכלה באופן שישפיע ישירות על בעלי עסקים הקטנים בקנה מידה מקומי (אחד ממנועי הצמיחה החשובים ביותר בכלכלה המודרנית) וישחרר את הכלכלה התקועה. לא צריך כמעט להתעסק עם רשויות, וזו יכולה להיות יוזמה של קבוצת בעלי עסקים קטנים מאותו אזור שרוצים לייצר לעצמם תוספת הכנסה. הסיכון כאן הוא כמעט אפסי מכיוון שלא דרושה כאן השקעה כספית גדולה ולעומתה הפוטנציאל הוא עצום.

בדרך כלל שינוים חברתיים הם תהליך ארוך וקשה מפני שהם דורשים תמיכה רחבה ושיתוף פעולה של אנשים רבים בעלי דעות שונות. מדי פעם מגיעה האנושות למצב שבו שינוי הוא דבר נחוץ מכורח מציאות שלא מאפשרת לנו להמשיך ולחיות כפי שחיינו ומידע חדש שמתגלה מאלץ אותנו לשנות לחלוטין את אופן המחשבה שלנו. אני מאמין שהעשור הקרוב הוא כזהאינני מתיימר לחזות את העתיד - אני רק מפרש את מה שאני מבין ממה שאני רואה. מה שאני רואה כרגע זה מצב בו לכל אחד ואחד מאיתנו יש הזדמנות נדירה להשפיע על גורלו ולעצב את עתידו וסביבתו לחיים נוחים, מלאים ובריאים יותר. הדוגמה שנתתי כאן היא יוזמה אחת מרבות שניתן לבצע וישנן מאות אם לא אלפי יוזמות נוספות שמסוגלות לשפר את חיינו ברמת הקהילה שקהילות רבות כבר מבצעות בכל העולם. ההימור שלי הוא שהעתיד הוא בקהילה. חוזקה וחוסנה של הקהילה המקומית שלך היא שתקבע את איכות החיים שלך, אז בפעם הבאה שאתה פוגש את השכן שלך תזכור שלא משנה כמה פעמים הכלב שלו חרבן לך על הדשא למרות שהערת לו על כך ולא משנה כמה רעש הוא עושה ובאיזה שעות, עליו תצטרך לסמוך כשדברים יהיו באמת קשים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה